Sobota, 16 sierpnia 2025 r. 
REKLAMA

Poznaj port. Rejon przeładunków drobnicowych

Data publikacji: 0001-01-01 00:00
Ostatnia aktualizacja: 2015-07-20 13:16

Na teren portu nie każdy może sobie wejść ot tak, z ulicy. Większość mieszkańców czy turystów jedynie z daleka ogląda portowe dźwigi i budynki. Prawdopodobnie niewielu, poza portowcami, potrafi wymienić nazwy poszczególnych nabrzeży i basenów. Zachęcamy do ich poznania.

W kolejnych wydaniach Kuriera Morskiego będziemy zamieszczać mapy przybliżające nasze porty. Warto je zachować. Na początek przedstawiamy rejon przeładunków drobnicowych portu w Szczecinie.

W szczecińskim porcie przeładowywane są różnego rodzaju ładunki drobnicowe. Od lat funkcjonują wypracowane i doskonale sprawdzające się w praktyce ciągi logistyczne na przewóz papieru z Finlandii do Niemiec oraz z Polski do Anglii, bloków granitowych z Afryki Południowej, wyrobów przemysłu drzewnego w relacji kraje skandynawskie na rynek polski i krajów Europy Środkowej oraz z Polski na rynki krajów Europy, wyrobów hutniczych z hut polskich, czeskich, słowackich, niemieckich w eksporcie na cały świat oraz w imporcie z Finlandii. Ponadto przez port przechodzą inne ładunki tranzytowe do (i z) takich krajów jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Włochy, a nawet Turcja.

Infrastruktura pozwala na obsługę kontenerów i innych jednostek ładunkowych.
Oferta drobnicowa portu obejmuje również składowanie, konfekcjonowanie oraz przepakowywanie towarów, w tym w Wolnych Obszarach Celnych. Jest to szczególnie ważne dla towarów spoza Unii Europejskiej – mogą być one składowane bez płacenia cła i innych opłat. W Szczecinie ładunkiem najczęściej korzystającym z tej formy są bloki granitowe i ziarno kakaowe.

Największym wyspecjalizowanym operatorem przeładunkowym w tym rejonie jest spółka DB Port Szczecin. Główna działalność firmy polega na obsłudze ładunków, zaliczanych do głównych grup towarowych, takich jak: kontenery, wyroby drewnopochodne, np. papier i celuloza, ładunki drobnicowe, np. wyroby stalowe, metale kolorowe, nawozy w big bagach, konstrukcje, sztuki ciężkie i ponadgabarytowe, np. śmigła elektrowni wiatrowych oraz ładunki takie jak granity, kakao i kawa. Spółka wykorzystuje nabrzeża: Fińskie, Czeskie, Słowackie, Węgierskie, Rumuńskie, Albańskie, Rosyjskie. Charakterystyczne suwnice w terminalu kontenerowym widać m.in. z Wałów Chrobrego.

W rejonie drobnicowym działa też spółka Fast Terminals. Oferuje przeładunki zjednostkowanej drobnicy, ładunków pochodzenia chemicznego, drewna oraz wyrobów hutniczych. Przyjmuje statki przy nabrzeżach: Angielskim, Belgijskim i Holenderskim.

Ponadto w rejonie drobnicowym ulokowała się spółka Magemar Polska, znana z przeładunków bloków granitowych, ale też z oryginalnej siedziby – odrestaurowanego brytyjskiego statku "Bembridge", który cumuje przy nabrzeżu Egipskim.

Trzeba też odnotować masowego przeładowcę w tym rejonie: spółkę Elewator Ewa i jej terminal zbożowy. Obsługuje statki przy nabrzeżu Słowackim.

Dodajmy, że przy nabrzeżu Bułgarskim cumują jednostki dostarczające mrożone ryby morskie do chłodni Portu Rybackiego Gryf.

Pobierz mapę rejonu przeładunku drobnicowych (PDF)

REKLAMA
REKLAMA