W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry - poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Byłby to również pierwszy nowy park narodowy od 24 lat.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry. „Nowe miejsca pracy w nowym sektorze polskiej gospodarki i szybsze inwestycje w morską energetykę wiatrową na Bałtyku oraz powołanie pierwszego od 24 lat nowego parku narodowego w Polsce! Takie będą efekty dwóch projektów ustaw MKiŚ, jakie przed chwilą przyjęła Rada Ministrów” – napisała na platformie X Hennig-Kloska. Dodała, że to także możliwość tworzenia Obszarów Przyspieszonego Rozwoju OZE i lepsza ochrona terenów Międzyodrza.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy, siedzibą nowego parku ma być Gryfino. Tworzy się go w celu m.in. zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych oraz przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody.
Ministra Hennig-Kloska, pytana na konferencji prasowej o ewentualne weto prezydenta wobec tej ustawy stwierdziła, że była ostatnio na miejscu i rozmawiała z miejscowymi samorządami. - Wypracowaliśmy wspólną drogę zrealizowania naszego celu, nawet przy wecie pana prezydenta, ale szczegóły tego planu zostawię na razie dla siebie - oświadczyła szefowa MKiŚ. - Chciałam wszystkimi państwu obiecać, że ten park powstanie, niezależnie od tego, czy pan prezydent będzie z nami współpracował czy nie. Póki co będę starała się pana prezydenta zainspirować tą przepiękną przyrodą, tym przepięknym miejscem, żeby jednak przyjął argumenty i chciał wspólnie z nami ten teren chronić i dbać o niego - powiedziała Hennig-Kloska.
Projektowany Park Narodowy Doliny Dolnej Odry ma objąć obszar o powierzchni 3 tys. 856,30 ha w województwie zachodniopomorskim. Na tym obszarze ma być możliwe prowadzenie wędkarstwa, tj. amatorskiego połowu ryb oraz rybactwa i rybołówstwa kulturowego rozumianego jako połów np. ryb sposobem tradycyjnym dla danego regionu. Wędkarstwo ma być możliwe na zasadach określonych w planie ochrony, zadaniach ochronnych lub w zarządzeniu dyrektora parku narodowego.
Do rybactwa i rybołówstwa kulturowego będzie miał zastosowanie przepis przewidujący, że w planie ochrony parku narodowego, a do czasu jego sporządzenia – w zadaniach ochronnych – ustala się miejsca, które mogą być udostępniane, oraz maksymalną liczbę osób mogących przebywać jednocześnie w tych miejscach. Katalog elementów planu ochrony parku ma zostać uzupełniony o wskazanie obszarów i miejsc udostępnianych dla celów rybactwa i rybołówstwa kulturowego.
Do nowego parku będą miały zastosowanie wszystkie przepisy ustawy o ochronie przyrody dotyczące parków narodowych, wyznaczające ich zadania, w tym prowadzenie działań ochronnych, udostępnianie obszaru parku oraz prowadzenie edukacji przyrodniczej.
MKiŚ zakłada też, że podział rezerwy budżetu państwa ma również objąć gminy, w granicach których tworzy się projektowany park, co wynika z faktu, że przepis ten dotyczy parków narodowych rozszerzanych i tworzonych w 2025 r., a Park Narodowy Doliny Dolnej Odry zostanie utworzony z dniem 1 stycznia 2026 r. Limit wydatków budżetu państwa związany z projektowanym parkiem w latach 2026-2035 wynosi 167 mln zł, z czego w 2026 r. ma to być ponad 19 mln zł, a w 2027 r. – 16,6 mln zł.
Ministerstwo informowało ponadto, że granice parku zostały uzgodnione z radą miasta Szczecin, radą gminy Widuchowa, Kołbaskowo, radą powiatu polickiego, gryfińskiego oraz z sejmikiem województwa zachodniopomorskiego. Wójt gminy Kołbaskowo Małgorzata Schwarz oceniła w rozmowie z PAP, że to bardzo dobra informacja. – My od samego początku, jeszcze zanim pojawiła się w przestrzeni publicznej informacja, że jest grupa inicjatywna, która chce taki park utworzyć, byliśmy za tym, aby rozwiązać problem z naszym Międzyodrzem – poinformowała.
Wyjaśniła, że Międzyodrze zarastało, degradowało się, a samorządowi zależało na tym, aby zachować dobrostan przyrody. Wskazała, że jak kanały zarastają, to brakuje pożywienia dla ptaków, które je zamieszkują.
– Było bardzo dużo instytucji, które się tym Międzyodrzem zajmowały. A nam zależało na tym, aby powstała jedna instytucja, która będzie to robiła od początku do końca, będzie miała przemyślany plan działania i będzie ten plan wdrażała w życie – dodała Schwarz.
– O Międzyodrzu mówimy, że to jest nasza Amazonia. Często wyjeżdżamy za granicę, podziwiamy przyrodę w innych krajach, a mamy ją tutaj na wyciągnięcie ręki. Zależy nam na tym, aby ocalić tę przyrodę dla naszych przyszłych pokoleń – podkreśliła wójt gminy Kołbaskowo.
W pierwszym etapie park narodowy zostanie utworzony na obszarze gmin Kołbaskowo, Widuchowa oraz Miasta Szczecin. Park obejmie obszar o powierzchni 3856 ha. Aktualnie projekt nie obejmuje gminy Gryfino, ale w kolejnym etapie założono możliwość powiększenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry również o jej obszar.
– W mojej ocenie sprawa Parku Doliny Dolnej Odry to są „gruszki na wierzbie”. Na 23 parki narodowe w Polsce 13 ma deficyt budżetowy. W tym świetle wiele wątpliwości budzą obietnice dotyczące rzekomych korzyści, jakie miałaby mieć gmina Gryfino z utworzenia parku – skomentował burmistrz Gryfina Mieczysław Sawaryn.
– Pominięcie Rady Miejskiej w Gryfinie przy opiniowaniu projektu parku jest rzeczą skandaliczną. Obietnica zrobienia siedziby parku narodowego w Gryfinie nie rozwiewa oburzenia rady miejskiej w Gryfinie, która postulowała do rządu polskiego, aby była ujęta w procedowaniu uchwalania kwestii parku – dodał Sawaryn.
Granice nowego parku mają być wyznaczone tak, by zapewnić ochronę zasobów przyrodniczych i jednocześnie umożliwić dotychczasowe użytkowanie obszaru. „Oba ramiona rzeki Odry: Odra Zachodnia i Odra Wschodnia nie zostaną włączone do parku i jego otuliny. W obszar projektowanego parku zostaną włączone trzy wyspy wychodzące poza główny teren Międzyodrza – wyspa Łęgi Kurowskie położona między Odrą Zachodnią a Kanałem Kurowskim oraz kompleks dwóch wysp położonych między Odrą Wschodnią a Kanałem Kurowskim: Klucki Ostrów i Zaklucki Ostrówek. Wyspy Klucki Ostrów i Zaklucki Ostrówek należą administracyjnie do miasta Szczecin” – wskazano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektowanego do ustawy rozporządzenia.
Otulina ma stanowić strefę ochronną graniczącą z projektowanym parkiem i być obszarem zabezpieczającym go przed „zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka”. „Otulina zostanie poprowadzona głównie działkami będącymi międzywałem – pasem terenu leżącym od granicy rzeki do podstawy wału przeciwpowodziowego, po zewnętrznej stronie Międzyodrza. Jeśli nie było wydzielenia takiej działki, tzn. wał razem z międzywałem stanowił jedną działkę, włącza się ją do projektowanego Parku. Otulina zatem nie stanowi spójnego i ciągłego obwodu Międzyodrza, lecz jest w wielu miejscach poprzerywana. Otulina w żadnym miejscu nie wchodzi na tereny, gdzie prowadzona jest jakakolwiek działalność ludzka – poza samym Międzyodrzem” – wskazało ministerstwo.
Według wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska park miał powstać jeszcze w tym roku. Pod koniec maja zgodzili się na to radni Województwa Zachodniopomorskiego.
Wiceminister klimatu Mikołaj Dorożała już w lutym ubiegłego roku w rozmowie z PAP zapowiadał utworzenie nowego parku narodowego. Zauważył wówczas, że byłby to pierwszy park od ok. 20 lat, gdyż ostatni, czyli Park Narodowy „Ujście Warty”, założono w 2001 r.
Zgodnie z prawem park narodowy w Polsce tworzony jest w drodze ustawy, a rozporządzeniem Rada Ministrów określa jego granice. Utworzenie lub zmiana granic parku wymaga zgody właściwych organów samorządu terytorialnego.
W Polsce funkcjonują obecnie 23 parki narodowe, które zajmują ok. 1 proc. powierzchni kraju. Pierwszym parkiem, który został utworzony w naszym kraju, był Pieniński Park Narodowy. Największym parkiem jest natomiast Biebrzański Park Narodowy.
Ekologiczna ściema i propaganda. Ruch stworzony przez Breżniewa i podsycany przez pozostałości STASI. Naród znów dał się ogłupić. Będzie rezerwat z Polski zrobiony. Szykujcie kasę na bilety.
Sokrates
2025-09-20 12:37:06
Ekologiczna ściema i propaganda. Ruch stworzony przez Breżniewa i podsycany przez pozostałości STASI. Naród znów dał się ogłupić. Będzie rezerwat z Polski zrobiony. Szykujcie kasę na bilety.
Sokrates
2025-09-20 12:36:22
Ekologiczna ściema i propaganda. Ruch stworzony przez Breżniewa i podsycany przez pozostałości STASI. Naród znów dał się ogłupić. Będzie rezerwat z Polski zrobiony. Szykujcie kasę na bilety.
@@@@Donek, Romek, Ra
2025-09-19 23:35:29
Sprawdziłem dlatego irytuje mnie wasze dezinformowanie w tym temacie - utworzenie tego parku zakończy możliwość prowadzenia modernizacji Odry w celu poprawy jej parametrów transportowych - Niemcy mają inne przepisy - polskie przepisy w kwestii parków narodowych są niezwykle restrykcyjne - nie można zabrać nawet kamyka z takiego obszaru.
Seba
2025-09-19 21:22:20
Po co nam CPK, Port Kontenerowy, PKP Cargo , elektrownie jądrowe, elektrownia Dolna Odra, rozwój sztucznej inteligencji skoro najważniejsze są wiatraki, park Dolnej Odry.
@@@Donek, Romek, Rad
2025-09-19 14:51:52
A ty sprawdziłeś? Chyba nie, bo byś głupot nie powtarzał. Ani Odra ani Regalica nie wchodzą w skład parku ani jego otuliny,
Dla dobra czyjego?
2025-09-19 11:13:12
Inwestycje dot rewitalizacji żeglugi na Odrze ,do kosza. Niemcy dostali to co chcieli.Tak mówią..
@Do Honeker
2025-09-19 10:28:43
No nie. Przecież trochę CPK powstało przez ostatnie 5 lat rządów PiS/SP. Piękne plansze można było oglądać na imprezach wyborczych.
@Myśl
2025-09-19 10:18:00
Sam zacznij myśleć.
Czeka Nas
2025-09-19 09:56:52
ogromny sukces gospodarczy! Dojdzie do fizycznego połączenia tegoż Parku Narodowego z Pływającymi Ogrodami Szczecina! Kto jeszcze będzie miał siłę, będzie robił za wioślarza lub galernika łodzi obwożących decydentów po wspaniałościach przyrody wzbogaconej płonącą Planetą Rafała. Wielu będzie łapało chrząszcze w celu ubogacenia pożywnego menu dnia codziennego. Od święta plasterek argentyńskiej wołowiny, aby NAM w dupach się nie poprzewracało od tego wiosłowania? Piękne czasy Zieloni Nam fundują.
Do Honeker
2025-09-19 03:54:23
Wszystko co nie jest przeciw niemieckim planom jest dopuszczalne np brak CPK bo jest lotnisko w Berlinie itd !!
Do Edek
2025-09-19 03:52:36
Niemieckie interesy reprezentuje podnóżek Merkel w POland i wiedząc o tym jesteś zdziwiony ?
Do Heh
2025-09-19 03:50:27
Józef Bąk powie , że to jest Lipa ?
@@Donek, Romek, Rade
2025-09-18 20:17:47
Jeszcze raz sprawdźcie obowiązujące przepisy w tym wyznaczone obszary ochronne na terenach przylegających do takich parków narodowych - nie rozumiem czemu zakładacie że możecie urobić kogoś takimi ordynarnymi wrzutkami. Jeszcze raz napiszę - gdyby to było korzystne dla rozwoju Polski i dla polskiego interesu narodowego to pies z kulawą nogą by koło tego nie biegał - z faktu jak bardzo ten rząd jest zdeterminowany w tej sprawie należy wnosić jak bardzo nie jest to w interesie narodowym Polski.
Myśl
2025-09-18 17:23:27
Utworzenie parku na terenach Międzyodrza to dobry pomysł i inicjatywa. W żaden sposób nie zaszkodzi gospodarce, a może pozytywnie wpłynąć na rozwój turystyki. Z parkiem walczą zatwardziali myśliwi, bo nie będą mogli zabijać ptaków, polityczni działacze, wyznawcy partii teraz opozycyjnych i zwolennicy stagnacji, która powoli spycha region w niebyt. Miejmy nadzieję, że p. Nawrocki podpisze ustawę i na początku roku ruszą prace. Gryfino nie chciało parku, a teraz ma pretensje, że zostało wykluczone
@Donek, Romek, Radek
2025-09-18 14:05:52
"wcale nie potrzebujemy żeglownej Odry" - ale Odra żeglowna jest i będzie tak samo kiedy powstanie park. park nie wpłynie na żeglowność Odry. Może być pewnym utrudnieniem(nie przeszkodą) przy planach podniesienia klasy drogi wodnej. Na razie takich planów nie ma, bo i dla kogo? Nie ma chętnych na spław towarów Odrą. Teraz bez problemu mogą pływać barki do pewnych rozmiarów - a ile tych barek faktycznie pływa? Garstka. Nie ma więc potrzeby większej żeglowności niż jest, i będzie w ramach parku
No, a to nie jest
2025-09-18 14:04:43
już niemieckie ,że się tak napinacie?
@i co pieniacze? cz3
2025-09-18 13:28:58
Na dzień dzisiejszy żegluga na Odrze i tak nie wygląda specjalnie imponująco. Utworzenie parku niczego tu nie zmieni. Natomiast gdybyśmy chcieli podnieść klasę drogi(tylko nie wiem dla kogo, jak brak armatorów i chętnych na taki transport) to również da się zrobić, jedyny warunek jest taki, ze wszelkie inwestycje będą musiały przejść badanie oddziaływania środowiskowego. Ale to nic nowego, bo takie same wymogi są na terenach rezerwatów i natura 2000, które od lat są wyznaczone na tym obszarze.
@@i co pieniacze? cd
2025-09-18 13:26:09
Dla zainteresowanych, którzy patrzą przez pryzmat faktów, nie politycznej propagandy, polecam sprawdzenie jakie rozwiązania zostały zastosowane np. na Renie czy Łabie w celu ich użeglowienia. Te rzeki również miejscami przebiegają przez obszary chronione, a mimo to mają IV-V kategorię dróg wodnych. Po prostu na obszarach chronionych są zastosowane obejścia lub lokalne ograniczenia żeglugowe. Ale da się to zrobić. Przestańcie powtarzać głupoty że utworzenie parku zablokuje żeglugę, bo to bzdura.
Heh
2025-09-18 13:23:13
Sutener to zawetuje.
@@i co pieniacze?@gh
2025-09-18 13:22:41
Raz jeszcze, żeby dotarło - park nie będzie obejmował swoim zasięgiem toru wodnego na Odrze i Regalicy. Teren chroniony obejmuje jedynie poldery zalewowe oraz kilka pomniejszych wysp. Poziom żeglowności Odry się nie zmniejszy. Natomiast co do jego zwiększenia, to również będzie to możliwe, choć może wymagać trochę kombinowania, jak zonowanie, skanalizowanie nurtu, czy przepust obok istniejącej drogi wodnej. Inwestycje również będą możliwe, po uzyskaniu pozytywnej opinii środowiskowej.
anonim
2025-09-18 11:48:37
Trzeba wykonywać polecenia Niemiec . Niestety nic nie mamy do powiedzenia i na realizację polskich pomysłów.
Donek, Romek, Radek
2025-09-18 10:39:05
Proszę nie rozpowszechniać kłamliwych informacji jakoby Uśmiechnięta Koalicja realizowała interesy obcego państwa. Przecież wcale nie potrzebujemy żeglownej Odry, skoro towary można transportować przez Niemcy. Elektrownia Dolna Odra w sumie też psu na budę. Nasi "sojusznicy" opylą nam co trzeba... Nawet nasz patriota gospodarczy Rafał, wiedział skąd drzewka kupować.
Super
2025-09-18 08:33:36
Popieram myślenie rządu, park jest potrzebny, bo gdzie będą spacerowali bezrobotni po zlikwidowaniu Dolnej Odry?
@i co pieniacze?
2025-09-18 08:20:00
ale ty jesteś naiwny (miałem użyć innego słowa ale nie chce mi się kopać z cenzorem) po pierwsze to tylko słowa, po drugie papier jest cierpliwy, po trzecie gdzie jest 100 obietnic rządu, po czwarte nie ma kasy na leczenie ludzi ale kasa na rezerwat się znajdzie, po piąte żyję dłużej niż ty i znam Tuska, ten pośpiech i determinacja, w akurat tej sprawie nie zostawiają zbyt wiele wątpliwości w czym to jest interesie, Tusk nigdy z taką determinacją nie zabiegał o coś dobrego dla Polski. Nigdy!
gh
2025-09-18 08:17:15
@i co pieniacze? Gdybyś obserwował działania prawne przy istniejących PN widziałbyś, że co jakiś czas ISTNIEJĄCE Parki są powiększane - vide Drawieński, Woliński - i są wprowadzane nowe zakazy (o których przy tworzeniu PN nie mówiono lub zapewniano, ze nie nie będą wprowadzane). Argument Dorożały, że od 24 lat nie powołano Pn jest po prostu do d..y. Polska jest liderem światowym w LICZBIE obszarów chronionych.
Karol
2025-09-18 08:10:44
Niemcy wykorzystywali międzyodrze do regulacji Odry! System śluz, który dzisiaj jest zaniedbany i zniszczony zostanie zamieniony na Park Narodowy!!! To jest skandal!!! Naiwni głupcy mówią o pieniądzach! Przypominam, że jak powstawał park krajobrazowy też obiecano płynący strumień pieniędzy! Podobnie miało to miejsce jak ściągnięto bobry! Jak to teraz wygląda wie każdy, kto mieszka w otulinie parku i natury 2000!!! Panie Prezydencie....mieszkańcy proszą o veto!!!
Ok
2025-09-18 06:19:49
Kto w Szczecinie jest bez przydziału władzy ludzie ?. Kto dostanie tam przydział?.PO- prawda oszukuje.
Twój nick
2025-09-17 23:33:46
Ten park jest bez sensu, to strata pieniędzy. Obszary objęte parkiem (na razie) i tak są niedostępna dziczą. Po co to? Chyba tylko po to by we władzach parku usadzić krewnych i znajomych.
oby prezydent zaveto
2025-09-17 22:12:07
to zavetował.W parku przyrody byle budowlę cięzko postawić. Putin zaciera ręce , zamiast schronów czy zapory antydronowej czy szkoleń strzeleckich dla ludzi oni żyją w jakimś innym świecie jakby u putina robili.Przy takim deficycie zamiast rozwijać gospodarkę oni wydają pieniądze na jej zwijanie
Sąsiad
2025-09-17 21:28:06
No to ze szczęścia sąsiedzi zacierają ręce.
uśmiechnij się!
2025-09-17 20:23:24
....
Cała nadzieja w
2025-09-17 20:22:01
Cała nadzieja w wecie prezydenta... jak powstrzymać antypolskich szkodników?
Für Deutschland!
2025-09-17 20:18:58
Skandal! Liczę na weto prezydenta!
i co pieniacze?
2025-09-17 20:04:59
"Oba ramiona rzeki Odry: Odra Zachodnia i Odra Wschodnia nie zostaną włączone do parku i jego otuliny" - jak byk stoi, ze park nie będzie obejmował rzek, nie wpłynie w żaden sposób na żeglugę na tych akwenach. Wszyscy co krzyczą o "zamknięciu żeglugi w faworze Niemców" gadają głupoty, z czysto politycznych pobudek. Tak i ci, co mówią o infrastrukturze hydrotechnicznej - na którą w tym momencie składa się tylko jaz w Widuchowej. Na całym międzyodrzu nie ma urządzeń tego typu bo i nie są potrzebne
toi
2025-09-17 19:46:40
nikomu to nie potrzebne
Honeker
2025-09-17 19:33:59
A gdyby nasi niemieccy sąsiedzi powoedzieliby że nie chcą takiego parku narodowego to co zrobiłby nas rząd?
Edek
2025-09-17 19:26:47
Jaki rzad, czyj rzad, czyje interesy on reprezentuje i w czyim interesie on dziala?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.